Zajęcia przeprowadziłam w trakcie wycieczki do lasu, były one częścią omawianego kręgu tematycznego. Trasę wycieczki i formę zajęć uzgodniłam wcześniej z leśniczym.
Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w klasie I
Temat: Leśni detektywi – wycieczka do lasu. Ciekawostki z życia mrówek. Założenia programowe wycieczki:
- Poznanie środowiska leśnego różnymi zmysłami.
- Ochrona lasów.
- Kształtowanie proekologicznej postawy uczniów.
- Podnoszenie świadomości ekologicznej.
- Zbieranie i selekcjonowanie informacji.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- potrafi obserwować przyrodę różnymi zmysłami, dostrzega zmiany związane z porą roku;
- stosuje zdobyte wiadomości w praktycznym działaniu;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki,
- wie, jak należy zachować się w lesie, aby uchronić go przed zniszczeniem;
- rozpoznaje i nazywa owady i rośliny napotykane w lesie;
- poznaje ciekawostki z życia mrówek;
- zgodnie współpracuje i bawi się w grupie.
Czas trwania: 5 godzin. Przebieg:
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wycieczki. Przejazd autokarem do lasu.
- Czytanie wypowiedzi Sobieradzika (Wesoła szkoła kl. I, P. s. 54) i zadań wyznaczonych dla leśnych detektywów.
- Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły i przypina im przygotowane wcześniej emblematy:
I grupa – emblemat z lupą,
II grupa – emblemat z nutką,
III grupa – emblemat z rączką,
IV grupa – emblemat z noskiem.
- Nauczyciel przydziela grupom zadania:
- I grupa obserwuje las wzrokiem (drzewa, rośliny, krzewy, podgląda życie mrówek, zbiera liście z napotykanych drzew),
- II grupa „obserwuje” las słuchem,
- III grupa gromadzi okazy przyrody leśnej i rozpoznaje je dotykiem,
- IV grupa zbiera okazy przyrodnicze i próbuje je rozpoznać z zamkniętymi oczyma za pomocą węchu.
3. Poznanie środowiska leśnego różnymi zmysłami: „Bawimy się w leśnego detektywa”. Dzieci spacerują po lesie i czynią zalecone obserwacje.
4. Zabawa „Zgadnij, co to za okaz?” (obserwacje poczynione za pomocą dotyku). Zabawę przeprowadzają dzieci z grupy III i IV, które gromadziły okazy. Jedno dziecko z grup ukrywa w torbie jakiś okaz, np. szyszkę, mech. Dzieci z grup I i II kolejno wkładają rączki do torby, sprawdzają dotykiem co to jest. Wspólnie udzielają odpowiedzi. Wygrywa ta grupa, która bezbłędnie odgadnie nazwy wszystkich ukrytych okazów.
Zabawę „Zgadnij, co to za okaz?” – obserwacje poczynione za pomocą węchu – przeprowadzamy w podobny sposób, z tą różnicą, że dzieci próbują rozpoznać okazy z zamkniętymi oczyma za pomocą węchu.
- Układanie zdań o obserwowanych drzewach, krzewach, ptakach, zwierzętach w postaci zagadek. Zagadki redagują dzieci z grupy II, a odgaduje je grupa I i IV. Nauczyciel dyskretnie pomaga.
- Swobodne wypowiedzi: „O czym szumi drzewo?”. Dzieci wsłuchują się w szum drzewa. Następnie pobudzają swoją wyobraźnię, próbują opowiedzieć:
- Czego dowiedziały się od drzewa?
- O czym szumiało drzewo?
- Czytanie zdań wypowiadanych przez drzewo (przez dobrze czytające dziecko). Informacja leśniczego o tym, dlaczego nie należy niszczyć drzew i w jaki sposób je chronić.
- Spacer z leśniczym wytyczoną przez niego trasą.
· Rozpoznawanie drzew rosnących w naszych lasach. Zabawa „Zgadnij z jakiego drzewa pochodzi ten listek”. Zabawę przeprowadza grupa I, dopasowuje kartoniki z nazwami drzew do listków grupa II, III, IV.
· Przedstawienie przez leśniczego informacji o życiu mrówek:
- obserwacja mrowiska (budowa, kształt, z czego),
- podział obowiązków w mrowisku (królowa, robotnice, żołnierze),
- orientacja mrówek w terenie,
- pożyteczność mrówek.
· Próba wyjaśnienia powiedzenia : „Pracowity jak mrówka”, „Mrówcza praca”. Wypowiedzi uczniów powinny doprowadzić do wniosku, iż wykonanie ogromu prac przez mrówki jest możliwe ze względu na życie mrówek w zorganizowanej społeczności.
- Przejście na miejsce przygotowanego przez leśniczego ogniska. Rozmowa z dziećmi na temat, dlaczego ogniska należy rozpalać w wyznaczonych miejscach i jak należy się przy nich zachować.
· Pieczenie kiełbasek.
· Swobodne wypowiedzi na temat zdobytych wiadomości i umiejętności. Dzielenie się wrażeniami.
· Gry i zabawy.
·Porządkowanie terenu.
10. Powrót do szkoły. Maria Jabłońska
|